Plán

Zde si můžete přečíst, jakým způsobem autor svůj projekt plánoval.

Typ projektu

  • Podle navrhovatele: společně navrhovaný

Projekt bude navržený a realizovaný v rámci předmětu ACH/PVCH na Univerzitě Palackého určeného studentům učitelství chemie. Ideou projektu je co nejvíce se přiblížit spontánnímu žákovskému projektu. Protože však hlavními autory projektů vzniklých v rámci PVCH jsou studenti učitelství, je vhodné zvolit společně navrhované projekty ("učitel" ve spolupráci s žáky). My, vysokoškolští studenti předmětu PVCH – "učitelé" – půjdeme na námi vybranou střední školu s námi zvoleným tématy projektu (abychom se mohli na projekt přinejmenším teoreticky připravit), žáci středních škol si (podle principu svobodného výběru) zvolí výstup projektu a cestu k němu (volba podtémat, volba výstupu, volba laboratorních úloh, vybírání zdrojů informací, plánování času, rozdělování úkolů a způsob jejich zpracování, …).

  • Podle účelu: směřující k získání dovedností (i sociálních)

Základní účel (smysl) projektu: Prohloubení znalostí o tématu "voda a její složení". Poznávání tématu je zaměřeno především na získání praktických dovedností při laboratorních cvičeních.

Cíle projektu

Žák:

  • si rozšíří znalosti o tématu "voda a její složení".
  • si osvojí základní analytické metody, vylepší si své praktické laboratorní návyky.
  • získá další možnost pro přípravu na praktickou maturitní zkoušku.
  • Podle délky: dlouhodobý

Projekt proběhne během 4 setkání (každý týden jedno), cca po dvou hodinách. Bude  dvakrát přerušen – z důvodu státního svátku (odjezd studentů z internátu) a z důvodu odborné týdenní praxe. Ovšem v ideálním případě by se jednalo o nepřetržitou formu.

  • Podle prostředí: školní

Projektová výuka bude probíhat ve všeobecné učebně – teoretická část, dále v laboratořích – praktické úkoly. V okolí školy bude probíhat odběr vzorků vody (z Divokého rybníka ze Zámecké zahrady v Kroměříži a z řeky Moravy).

  • Podle počtu zúčastněných: společný (skupinový)

Celkově se projektu zúčastní zhruba 10 žáků.

Ostatní účastníci projektu

  • střední škola – místní pedagog (Michal Pospíšil) bude projekt odborně zaštiťovat,
  • univerzita – projekt budu připravovat ve spolupráci s vedoucí předmětu PVCH (Veronika Mrázová – plánování projektů, nacvičování chemických experimentů, …).
  • Podle organizace: vícepředmětový
Vzdělávací oblasti a obory:
chemie
Průřezová témata: environmentální výchova
  • Podle informačních zdrojů: vázaný

Literatura poskytnutá žákům (projekt vázaný)

  1. HORÁKOVÁ, Marta; LISCHKE, Peter; GRÜNWALD, Alexander. Chemické a fyzikální metody analýzy vod. Praha : SNTL - Nakladatelství technické literatury, n. p., 1989. s. 392.
  2. Materiály k předmětu Cvičení z chemie životního prostředí.
  3. Vlastní návody k chemickým experimentům (vytvořené na základě výše uvedené literatury).

Výstupy projektu

Výstupy projektu si žáci zvolí sami z nabídky učitele.

Předpokládané výstupy

Prezentace, poster, článek do školního časopisu, praktický výrobek.

Časové rozvržení projektu

Číslo týdne Datum
Rok: 2010
Počet (vyučovacích) hodin Popis činností
1. 8. 11. – 14. 11. 2 hod Vzájemné seznámení, organizace projektu, soutěž
2. 29. 11. – 5. 12. 2 hod Odběr vzorků, poučení o bezpečnosti, laboratorní úlohy
3. 6. 12. – 12. 12. 2 hod Vyhodnocení úloh, práce na protokolech a výstupech projektu
4. 13. 12. – 19. 12. 2 hod Hodnocení, odměny, rozloučení

Chemické experimenty

Seznam experimentů

Studenti si budou prohlížet učebnice [1] a [2]. Společně se pobavíme o tom, které pokusy by je zajímali a které jim přijdou prospěšné jako opakování k maturitě. Pro výběr z mé strany připadají v úvahu experimenty 1-10. Jako zpestření hodin je plánováno zařazení akvaristických testů na analýzu vody. Výhodou těchto testů je, že jsou běžně komerčně dostupné ve zverimexech a každý učitel si je může za relativně nízkou cenu (do 100 Kč / balení) obstarat.

  1. Stanovení chemické spotřeby kyslíku (manganistanem draselným dle Kubela) [1]
  2. Stanovení amoniakálního dusíku (fenolem a chlornanem absorpční spektrofotometrií) [1]
  3. Stanovení chloridů (argentometrické stanovení) [1]
  4. Stanovení dusitanů (kyselinou sulfanilovou) [1]
  5. Stanovení dusičnanů (stanovení redukcí na amoniakální dusík) [1]
  6. Stanovení uhličitanů (výpočtem z kyselinové neutralizační kapacity) [1]
  7. Stanovení síranu (dusičnanem olovnatým) [1]
  8. Stanovení chloridů [2]
  9. Stanovení tvrdosti vody [2]
  10. Spektrofotometrické stanovení železa [2]

Literatura

  1. HORÁKOVÁ, Marta; LISCHKE, Peter; GRÜNWALD, Alexander. Chemické a fyzikální metody analýzy vod. Praha : SNTL - Nakladatelství technické literatury, n. p., 1989. s. 392.
  2. Studijní materiály k předmětu Cvičení z chemie životního prostředí.
  3. RATAJ, Karel; RATAJ, Jan. RATAJ: vodní rostliny [online]. 2010 [cit. 2011-01-08]. Dostupné z WWW: <http://www.rataj-spk.cz/>.
  4. Studio Virtualis s.r.o. Výrobce krmení pro okrasné ryby a terárijní živočichy - Dajanapet s.r.o. [online]. 2010 [cit. 2011-01-08]. Dostupné z WWW: <http://www.dajanapet.cz/cz/>.

Návody k realizovaným experimentům

Příloha 1: wordNávody k experimentům

Soubor obsahující návody k laboratorním úlohám realizovaným v projektu (úlohy 8, 9 a 10) v Seznamu experimentů).

Příloha 2: wordNávody k akvaristickým testům

Podrobný popis akvaristických testů pro stanovení kvality vody.

Příloha 3: wordUkázka zpracovaných protokolů

Ukázka protokolů vypracovaných žáky.

Literatura

  1. Studijní materiály k předmětu Cvičení z chemie životního prostředí.
  2. Učebnice analytické chemie.
  3. RATAJ, Karel; RATAJ, Jan. RATAJ: vodní rostliny [online]. 2010 [cit. 2011-01-08]. Dostupné z WWW: <http://www.rataj-spk.cz/>.
  4. Studio Virtualis s.r.o. Výrobce krmení pro okrasné ryby a terárijní živočichy - Dajanapet s.r.o. [online]. 2010 [cit. 2011-01-08]. Dostupné z WWW: <http://www.dajanapet.cz/cz/>.

Podrobné plány

Zde jsou uvedeny plány jednotlivých hodin, celých projektových dnů či podrobný plán celého projektu jako celku.

Příloha 4: wordPlán projektu

Soubor obsahující podrobné plány ke všem jednotlivým setkáním realizovaným v rámci projektu.

Předpokládané pomůcky

Pomůcky k experimentům.

Způsob hodnocení

Hodnocení projektu, průběhu projektu, přístupu účastníků a vyučujícího projektu, účasti školy proběhne na závěr projektu formou diskuze ve skupině.