Plán
Zde si můžete přečíst, jakým způsobem autor svůj projekt plánoval.
Typ projektu
- Podle navrhovatele: společně navrhovaný
Projekt bude navržený a realizovaný v rámci předmětu ACH/PVCH na Univerzitě Palackého určeného studentům učitelství chemie. Ideou projektu je co nejvíce se přiblížit spontánnímu žákovskému projektu. Protože však hlavními autory projektů vzniklých v rámci PVCH jsou studenti učitelství, je vhodné zvolit společně navrhované projekty ("učitel" ve spolupráci s žáky). My, vysokoškolští studenti předmětu PVCH – "učitelé" – půjdeme na námi vybranou střední školu s námi zvoleným tématy projektu (abychom se mohli na projekt přinejmenším teoreticky připravit), žáci středních škol si (podle principu svobodného výběru) zvolí výstup projektu a cestu k němu (volba podtémat, volba výstupu, volba laboratorních úloh, vybírání zdrojů informací, plánování času, rozdělování úkolů a způsob jejich zpracování, …).
- Podle účelu: směřující k získání dovedností (i sociálních)
Základní účel (smysl) projektu: Prohloubení znalostí o tématu "voda a její složení". Poznávání tématu je zaměřeno především na získání praktických dovedností při laboratorních cvičeních.
Cíle projektu
Žák:
- si rozšíří znalosti o tématu "voda a její složení".
- si osvojí základní analytické metody, vylepší si své praktické laboratorní návyky.
- získá další možnost pro přípravu na praktickou maturitní zkoušku.
- Podle délky: dlouhodobý
Projekt proběhne během 4 setkání (každý týden jedno), cca po dvou hodinách. Bude dvakrát přerušen – z důvodu státního svátku (odjezd studentů z internátu) a z důvodu odborné týdenní praxe. Ovšem v ideálním případě by se jednalo o nepřetržitou formu.
- Podle prostředí: školní
Projektová výuka bude probíhat ve všeobecné učebně – teoretická část, dále v laboratořích – praktické úkoly. V okolí školy bude probíhat odběr vzorků vody (z Divokého rybníka ze Zámecké zahrady v Kroměříži a z řeky Moravy).
- Podle počtu zúčastněných: společný (skupinový)
Celkově se projektu zúčastní zhruba 10 žáků.
Ostatní účastníci projektu
- střední škola – místní pedagog (Michal Pospíšil) bude projekt odborně zaštiťovat,
- univerzita – projekt budu připravovat ve spolupráci s vedoucí předmětu PVCH (Veronika Mrázová – plánování projektů, nacvičování chemických experimentů, …).
- Podle organizace: vícepředmětový
Vzdělávací oblasti a obory: |
chemie |
Průřezová témata: | environmentální výchova |
- Podle informačních zdrojů: vázaný
Literatura poskytnutá žákům (projekt vázaný)
- HORÁKOVÁ, Marta; LISCHKE, Peter; GRÜNWALD, Alexander. Chemické a fyzikální metody analýzy vod. Praha : SNTL - Nakladatelství technické literatury, n. p., 1989. s. 392.
- Materiály k předmětu Cvičení z chemie životního prostředí.
- Vlastní návody k chemickým experimentům (vytvořené na základě výše uvedené literatury).
Výstupy projektu
Výstupy projektu si žáci zvolí sami z nabídky učitele.
Předpokládané výstupy
Prezentace, poster, článek do školního časopisu, praktický výrobek.
Časové rozvržení projektu
Číslo týdne |
Datum Rok: 2010 |
Počet (vyučovacích) hodin | Popis činností |
1. | 8. 11. – 14. 11. | 2 hod | Vzájemné seznámení, organizace projektu, soutěž |
2. | 29. 11. – 5. 12. | 2 hod | Odběr vzorků, poučení o bezpečnosti, laboratorní úlohy |
3. | 6. 12. – 12. 12. | 2 hod | Vyhodnocení úloh, práce na protokolech a výstupech projektu |
4. | 13. 12. – 19. 12. | 2 hod | Hodnocení, odměny, rozloučení |
Chemické experimenty
Seznam experimentů
Studenti si budou prohlížet učebnice [1] a [2]. Společně se pobavíme o tom, které pokusy by je zajímali a které jim přijdou prospěšné jako opakování k maturitě. Pro výběr z mé strany připadají v úvahu experimenty 1-10. Jako zpestření hodin je plánováno zařazení akvaristických testů na analýzu vody. Výhodou těchto testů je, že jsou běžně komerčně dostupné ve zverimexech a každý učitel si je může za relativně nízkou cenu (do 100 Kč / balení) obstarat.
- Stanovení chemické spotřeby kyslíku (manganistanem draselným dle Kubela) [1]
- Stanovení amoniakálního dusíku (fenolem a chlornanem absorpční spektrofotometrií) [1]
- Stanovení chloridů (argentometrické stanovení) [1]
- Stanovení dusitanů (kyselinou sulfanilovou) [1]
- Stanovení dusičnanů (stanovení redukcí na amoniakální dusík) [1]
- Stanovení uhličitanů (výpočtem z kyselinové neutralizační kapacity) [1]
- Stanovení síranu (dusičnanem olovnatým) [1]
- Stanovení chloridů [2]
- Stanovení tvrdosti vody [2]
- Spektrofotometrické stanovení železa [2]
Literatura
- HORÁKOVÁ, Marta; LISCHKE, Peter; GRÜNWALD, Alexander. Chemické a fyzikální metody analýzy vod. Praha : SNTL - Nakladatelství technické literatury, n. p., 1989. s. 392.
- Studijní materiály k předmětu Cvičení z chemie životního prostředí.
- RATAJ, Karel; RATAJ, Jan. RATAJ: vodní rostliny [online]. 2010 [cit. 2011-01-08]. Dostupné z WWW: <http://www.rataj-spk.cz/>.
- Studio Virtualis s.r.o. Výrobce krmení pro okrasné ryby a terárijní živočichy - Dajanapet s.r.o. [online]. 2010 [cit. 2011-01-08]. Dostupné z WWW: <http://www.dajanapet.cz/cz/>.
Návody k realizovaným experimentům
Příloha 1: Návody k experimentům
Soubor obsahující návody k laboratorním úlohám realizovaným v projektu (úlohy 8, 9 a 10) v Seznamu experimentů).
Příloha 2: Návody k akvaristickým testům
Podrobný popis akvaristických testů pro stanovení kvality vody.
Příloha 3: Ukázka zpracovaných protokolů
Ukázka protokolů vypracovaných žáky.
Literatura
- Studijní materiály k předmětu Cvičení z chemie životního prostředí.
- Učebnice analytické chemie.
- RATAJ, Karel; RATAJ, Jan. RATAJ: vodní rostliny [online]. 2010 [cit. 2011-01-08]. Dostupné z WWW: <http://www.rataj-spk.cz/>.
- Studio Virtualis s.r.o. Výrobce krmení pro okrasné ryby a terárijní živočichy - Dajanapet s.r.o. [online]. 2010 [cit. 2011-01-08]. Dostupné z WWW: <http://www.dajanapet.cz/cz/>.
Podrobné plány
Zde jsou uvedeny plány jednotlivých hodin, celých projektových dnů či podrobný plán celého projektu jako celku.
Příloha 4: Plán projektu
Soubor obsahující podrobné plány ke všem jednotlivým setkáním realizovaným v rámci projektu.
Předpokládané pomůcky
Pomůcky k experimentům.
Způsob hodnocení
Hodnocení projektu, průběhu projektu, přístupu účastníků a vyučujícího projektu, účasti školy proběhne na závěr projektu formou diskuze ve skupině.