Realizace
Škola
(na které byl projekt realizován)
Gymnázium Jana Blahoslava a Střední pedagogická škola, Přerov
Cílová skupina
(se kterou byl projekt realizován)
Celkem se projektu zúčastnilo 9 studentů. 5 z 2. ročníku gymnázia, 2 ze sexty gymnázia a 2 z 2. ročníku ze střední pedagogické školy.
Rok
(ve kterém byl projekt realizován)
2010
Vzniklé výstupy projektu a jejich prezentace
grafička – poster
žurnalisté
- deník (zachycení průběhů hodin studenty)
- anketa (Vliv ovzduší v Přerově na zdraví)
- fotografie
- novinový článek
ostatní (např. chemici a biologové):
- prezentace – shrnující, co všechno se studenti během projektu naučili a co společně prožili
- nástěnka – o síře i průběhu projektu (fotografii si můžete prohlédnout např. zde)
Příloha 9: Prezentace žáků
Soubor obsahující jeden z výstupů projektu – prezentaci žáků.
Příloha 10: Anketa
Soubor obsahující jeden z výstupů projektu – zatím jen rozpracované vyhodnocení ankety, žáci brzy dodají aktuální kompletní soubor.
Příloha 11: Novinový článek
Soubor obsahující jeden z výstupů projektu – článek do fiktivních novin.
Popis průběhu
1. hodina proběhla podle plánu. Celkem se úvodní hodiny zúčastnilo 8 studentů (2 se nemohli dostavit). Proběhlo vzájemné představování, seznámení s tématem, motivace (prohlížení článků), brainstorming a tvorba myšlenkové mapy (vytvoření podtémat projektu). Hodina byla zakončena zadáním domácích úkolů.
2. hodina projektování dopadla výborně. Na úvod jsem všechny přivítala s poděkováním za příchod, nechala jsem kolegy z pedagogické školy, aby se představili ostatním, jelikož minule chyběli. Jako vnější motivaci jsem studentům rozdala barevné složky, ve kterých byly vloženy euro obaly a papíry na psaní poznámek. Studenti byli velmi potěšeni, dárek jim vyvolal úsměv na tváři (např. barvy složek byly zvolené podle diskuse z 1. hodiny), a dalo by se říct, že je také „probudil“. Stručně jsem uvedla náplň hodiny, ale jen náznakem. Studenti si po úvodu hodiny navzájem sdělovali informace, které si měli vyhledat za domácí úkol, a poté jsme si shrnuli teorii o problematice síry v prezentaci, kterou jsem jim ukazovala na notebooku. U některých témat jsme se zastavili, např. u oxidu siřičitého, který je velkým problémem v ovzduší Přerova a se kterým jsem měla i osobní zkušenosti, jež studenti zaujatě poslouchali :). Studenti i paní profesorka seděli před počítačem v menším kroužku, což umožnilo komunikaci i na částečně přátelské úrovni. Některé informace z prezentace jsme nemuseli opakovat, protože je studenti měli za domácí úkol. Po skončení prezentace jsme se začali bavit o tom, jaké výstupy by si rádi zvolili. Jedna skupinka si vybrala jako výstup projektu elektronickou prezentaci (2 dívky), druhá nástěnku (3 chlapci), třetí zpracování posteru (1 dívka) a čtvrtá skupinka (2 chlapci) se rozhodla stát „žurnalisty“ (fotodokumentace a psaní deníku z projektu, anketa Vliv ovzduší v Přerově na zdraví). Několik minut jsme se bavili o tom, jak by výstupy mohly vypadat a co by mohly obsahovat, ale potom jsme z časových důvodů hodinu již ukončili. Do debaty i rozebírání teorie se zapojovali, a to dokonce i přesto, že většina studentů z této projektové třídy nemá chemii příliš v lásce – i paní profesorka mi děkovala a byla překvapená. Studenti byli spokojení, děkovali za složky a propisky a odcházeli s úsměvem.
3. hodina probíhala spíše spontánně, protože obsah hodiny byl ovlivněn počtem zúčastněných studentů. Pro inspiraci k experimentální části jsem jim pustila několik videozáznamů, v nichž se experimentovalo zajímavými způsoby se sírou a jejími sloučeninami. Studenti se velmi bavili, smáli se a tak se rozpoutala diskuze o tom, co by šlo a nešlo vyzkoušet, a také co by se jim líbilo. Svěřili se také, že chemie v tomto podání je velmi baví a zajímá a že mají rádi, když se v chemii něco dělá (tedy že jen nesedí v lavici a nepíšou si, co říká a píše učitel před nimi). Na tuto hodinu se přišla podívat také studentka, která o projekt dosud zájem neprojevila – k návštěvě ji však inspirovaly fotky z minulé hodiny, které viděla na internetu. Ji a některé další studenty po zhlédnutí videí napadlo, že bychom mohli tyto experimenty zopakovat také na Dni otevřených dveří, který se měl konat den po naší experimentální hodině. Paní profesorce i ostatním studentům se tento nápad velmi zalíbil a dohodli jsme se, že abychom všechno stihli vyzkoušet a připravit, omluví paní profesorka všechny zúčastněné studenty ze dvou vyučovacích hodin – z čehož měli přirozeně obrovskou radost. Paní profesorku také napadlo, že bychom mohli udělat hlasovou upoutávku do hlášení, která by vybízela návštěvníky Dne otevřených dveří k návštěvě chemické laboratoře. Ve spojení s videem, kde po vdechnutí fluoridu sírového mluvili lidé jako terminátoři, jsme také dospěli k nápadu, že ten, kdo by upoutávku namluvil, by mohl mít podobný hlas – v rámci bezpečnosti však pouze počítačově zkreslený (studenti projevili menší zklamání). Poté jsme náš kroužek rozpustili a studenti odešli do hodin.
Ostatní hodiny v projektu probíhaly vesměs podle plánu. Z dotazníků i slovního hodnocení výuky studenty vyplynuly úžasné výsledky – všichni studenti si přáli pokračovat v projektovém vyučování a hned také přicházeli na nová témata, která by chtěli realizovat!
Fotogalerie
Fotografie k projektu si můžete prohlédnout zde.