Přehled seminářů

Výuka předmětu PVCH se skládá z 6 seminářů a 7 konzultací. Během seminářů se studenti seznámí se základy projektové metody a vytvoří si plán vlastního projektu a na projekt se prakticky připraví. Domluví si také spolupráci na tomto projektu na vybrané střední škole, kde ho v rámci předmětu zrealizují. Problémy i běžné situace, které vznikají během plánování a realizace projektu, řeší společně s vedoucí cvičení v rámci konzultací.

1. Úvodní seminář

Seznámení se s organizací seminářů a základními informacemi týkajícími se projektové výuky.

  • seznámení s elektronickou oporou předmětu
  • úvod do PM
  • místo projektů v dnešní škole (zařazení nejnovějších požadavků na výchovu a vzdělávání podle kurikulárních dokumentů (RVP, Bílá kniha) v propojení s tématem projektové výuky)
  • přehled vývoje projektové metody v historickém kontextu (u nás a ve světě)
  • praktické ukázky projektů
  • vymezení základních pojmů: projekt, projektová metoda, projektová výuka (vyučování)
  • zadání domácího úkolu 1
  • studium literatury zabývající se Projektovou výukou (mj. knihy zakoupené v rámci grantu FRVŠ, Internet)

pdfStudijní text k 1. semináři (autor: Veronika Mrázová)

pdfZákladní vlastnosti RVP (autor: Veronika Mrázová)

2. Rozšíření základních poznatků o projektové metodě

  • fáze řešení projektu (plánování - důraz na volbu tématu, realizace, prezentace výstupu a hodnocení)
  • role žáka a učitele v projektu
  • psychologický a mravní aspekt projektu
  • vztah mezi projektem a problémem, projektovou a tematickou výukou
  • druhy projektů
  • diskuse nad úkolem 1
    • je projekt, který studenti našli skutečně projektem?
    • diskuse nad návrhy témat projektů, vybrání nejvhodnějšího tématu
    • řešení technického zajištění projektu (dopis ředitelům škol apod.)
  • studium literatury zabývající se Projektovou výukou v kontextu se zvoleným tématem projektu z DÚ 1 (mj. knihy zakoupené v rámci grantu FRVŠ, Internet)
  • zadání domácího úkolu 2

pdfStudijní text k 2. semináři (autor: Veronika Mrázová)

K1. Konzultace

  • konzultace domácího úkolu 2
  • řešení spolupráce se SŠ a ZŠ
  • krátký kurz fotografování
  • zadání domácího úkolu 3

pptPrezentace Úvod do fotografie (autor: Marie Laudátová)

3. Principy přípravy projektu

  • volba tématu
  • časové rozvržení projektu
  • jeho základní osnova
  • materiální zajištění
  • uskutečnění
  • výstupy
  • metody a výukové činnosti uplatňované při projektech
  • předností a úskalí projektové výuky
  • společné plánování vlastních studentských projektů v souvislosti s probranými principy
  • beseda s učiteli chemie z praxe
  • diskuse nad úkolem 3
  • zadání domácího úkolu 4 a 5

pdfStudijní text k 3. semináři (autor: Veronika Mrázová)

K2. Konzultace

  • bezpečnost práce v chemické laboratoři
  • prostory pro výuku chemie
  • konzultace připravovaných vlastních projektů studentů se zaměřením na zpracování domácích úkolů 4 (plán projektu - 1. část) a 5 (chemické experimenty)
  • zadání domácího úkolu 6

4. Vyzkoušení projektů v praxi

  • praktické ověřování experimentálních částí projektů v chemické laboratoři
  • diskuse nad úkolem 6

Upozornění:
Pro přístup do laboratorního cvičení musíte mít s sebou:

  • plášť
  • přezůvky
  • uspokojivě zpracované úkoly týkající se experimentů(úkol 3 - seznam experimentů, úkoly 5 a 6 - návody k experimentům včetně bezpečnostních pravidel, chemikálií a pomůcek k nim).
Bez včasného vypracování úkolu a dobré znalosti bezpečnostních pravidel práce s vybranými chemikáliemi nebudete moci své pokusy realizovat!

Je také možné, že budete ze znalosti bezpečnosti na začátku cvičení přezkoušeni.

5. Plány vlastních projektů

  • diskuse nad odevzdanými plány vlastních projektů studentů (zaměření na diskusi nad úkolem 6)
  • odlaďování jejich posledních chyb
  • případná realizace experimentů, které se nestihly ověřit na minulém cvičení
  • cvičení je možné případně nahradit realizací projektů se studenty SŠ a ZŠ, v případě projektů úspěšně dořešených na individuální konzultaci

K3. Konzultace

  • konzultace problémů vzniklých při řešení projektu
  • konzultace závěrečné zprávy k projektu
  • realizace projektů se studenty SŠ a ZŠ
  • konzultace úkolu 7

K4. Konzultace

  • konzultace problémů vzniklých při řešení projektu
  • konzultace závěrečné zprávy k projektu
  • realizace projektů se studenty SŠ a ZŠ
  • konzultace úkolu 7

K5. Konzultace

  • konzultace problémů vzniklých při řešení projektu
  • konzultace závěrečné zprávy k projektu
  • realizace projektů se studenty SŠ a ZŠ
  • konzultace úkolu 7
  • dobrovolná účast na mezinárodní konferenci k projektovému vyučování v Praze

K6. Konzultace - doporučená účast

  • konzultace problémů vzniklých při řešení projektu
  • konzultace závěrečné zprávy k projektu
  • realizace projektů se studenty SŠ a ZŠ
  • konzultace úkolu 7
  • zadání úkolu 8 včetně instrukcí ke zpracování závěrečné prezentace pro obhajobu projektu

K7. Konzultace

  • konzultace problémů vzniklých při řešení projektu
  • konzultace závěrečné zprávy k projektu
  • konzultace prezentace pro obhajobu projektu
  • realizace projektů se studenty SŠ a ZŠ
  • konzultace úkolu 8

6. Závěrečný seminář

  • prezentace všech vytvořených projektů na studentské "minikonferenci"
  • účast učitelů z praxe a kolegů z řad studentstva