Plán

Zde si můžete přečíst, jakým způsobem autor svůj projekt plánoval.

Typ projektu

  • Podle navrhovatele: společně navrhovaný

Projekt bude navržený a realizovaný v rámci předmětu ACH/PVCH na Univerzitě Palackého určeného studentům učitelství chemie. Ideou projektu je co nejvíce se přiblížit spontánnímu žákovskému projektu. Protože však hlavními autory projektů vzniklých v rámci PVCH jsou studenti učitelství, je vhodné zvolit společně navrhované projekty ("učitel" ve spolupráci s žáky). My, vysokoškolští studenti předmětu PVCH – "učitelé" – půjdeme na námi vybranou střední školu s námi zvoleným tématy projektu (abychom se mohli na projekt přinejmenším teoreticky připravit), žáci středních škol si (podle principu svobodného výběru) zvolí výstup projektu a cestu k němu (volba podtémat, volba výstupu, volba laboratorních úloh, vybírání zdrojů informací, plánování času, rozdělování úkolů a způsob jejich zpracování, …).

  • Podle účelu: problémový; směřující k získání dovedností (i sociálních)

Základní účel (smysl) projektu: Přerov je město se zhoršenou kvalitou ovzduší, kterou každý žák přerovského gymnázia pociťuje na "vlastní kůži". Důvodem jsou zvýšené koncentrace polétavého prachu. Nepříznivý stav ovzduší v Přerově způsobuje hned několik faktorů. Kromě znečištění z tradičních průmyslových zdrojů se výrazně negativně projevuje doprava. Částečně se na dlouhodobé špatné kvalitě ovzduší podílí místní chemička Precheza - která je rovněž pro žáky nepřehlédnutelným artefaktem každodenního života ve městě. Výrobní program Prechezy je orientovaný na výrobu anorganických pigmentů - především titanové běloby. Základní surovinou pro její výrobu je kyselina sírová - které se v Precheze vyrobí více než 140 000 tun ročně (na 45 000 tun titanové běloby). Smyslem projektu je, aby se studenti seznámili s kyselinou sírovou jako významnou chemickou surovinou a dali si do spojitosti její výrobu s blízkou chemičkou. Téma projektu je však rozšířeno na související oblast chemického prvku síry, jejích vlastností, sloučenin a významu jejích sloučenin pro životní prostředí. Projekt zahrnuje i praktickou část zahrnující experimenty k tématu síra.

Cíle projektu

Žák:

  • si rozšíří své znalosti o síře, jejích vlastnostech, sloučeninách a významu jejích sloučenin pro životní prostředí,
  • získá přehled o použití síry a jejích sloučenin,
  • si dá do spojitosti výrobu kyseliny sírové s výrobním programem chemičky Precheza,
  • si osvojí základní pokusy k tématu síra, vylepší si své praktické laboratorní návyky,
  • díky motivaci i celému projektu si vylepší vztah k chemii i k jiným přírodovědným předmětům.
  • Podle délky: mimořádně dlouhodobý

Projekt bude probíhat po dobu 8 týdnů. Celkem půjde o pět vyučovacích hodin zhruba jednou za týden (popř. dva týdny).

  • Podle prostředí: kombinace školního a domácího

školní projekt – v odborné učebně chemie (ale poměrně málo vybavené) budou probíhat společná setkání, v laboratoři realizace chemických experimentů,

domácí projekt – plnění domácích úkolů (hledání informací v literatuře), částečně příprava výstupů (poster, prezentace)

  • Podle počtu zúčastněných: společný (skupinový)

Ve spolupráci s prof. Havlíkovou bude domluvena návštěva několika tříd, kde oslovím studenty s návrhem, že by se mohli zúčastnit projektu. Skupina bude vytvořena z dobrovolníků. Aktivní účast na projektu bude započítána prof. Havlíkovou do celkového hodnocení žáků. Odhaduji tak 10 žáků ve skupině.

Ostatní účastníci projektu

  • střední škola – místní pedagog (RNDr. Mária Havlíková) bude projekt odborně zaštiťovat,
  • univerzita – projekt budu připravovat ve spolupráci s vedoucí předmětu PVCH (Veronika Mrázová – plánování projektů, nacvičování chemických experimentů, …).
  • Podle organizace: vícepředmětový
Vzdělávací oblasti a obory:
Člověk a příroda – Chemie, Biologie, Informatika a ICT
Průřezová témata: Environmentální výchova
  • Podle informačních zdrojů: kombinace volného a vázaného

Literatura poskytnutá žákům (projekt vázaný)

Žákům byla poskytnuta následující literatura v motivační části projektu.

  1. Modré z nebe : Zajímá tě, co dýcháš. 1. vydání. Praha : ©TEREZA, 01/9 ZO ČSOP, 1993. 67 s.
  2. SAWYER, J. Kyselé deště : Publikace Světového fondu pro ochranu přírody, doplněna stručným přehledem problematiky v ČR. Vydání první. Praha : Státní zemědělské nakladatelství, 1990. 48 s. ISBN 0862-5034.
  3. BEDRNÍK : časopis pro ekogramotnost. Březen 2006, ročník 4, číslo 1, s. . ISSN 1801-1381
  4. Novinky.cz [online]. 2009, úterý 13. října 2009, 21:45 [cit. 2010-12-13]. Kyselé deště mají blahodárný účinek na život v oceánech. Dostupné z WWW: <http://www.novinky.cz/veda-skoly/180747-kysele-deste-maji-blahodarny-ucinek-na-zivot-v-oceanech.html>.
  5. BAROCH, Pavel. Aktuálně.cz [online]. 2009, 13:22 | 24.11.2009 [cit. 2010-12-13]. Česko je dál velmocí kyselých dešťů, přežily z totality. Dostupné z WWW: <http://aktualne.centrum.cz/domaci/zivot-v-cesku/clanek.phtml?id=653159>.
  6. Doktorka.cz : O zdraví a kráse [online]. 2003, 17.1.2003 00:00 [cit. 2010-12-13]. Síra pro krásu a zdraví organismu. Dostupné z WWW: <http://vitaminy.doktorka.cz/sira-pro-krasu-zdravi/>.

Výstupy projektu

Výstupy projektu si žáci zvolí sami z nabídky učitele.

Předpokládané výstupy

Žákům bude dána naprostá volnost ve volbě výstupů. Pouze jim budou nastíněny nejrůznější možnosti výstupů - pro inspiraci.

Časové rozvržení projektu

Číslo týdne Datum
Rok: 2010
Počet (vyučovacích) hodin Popis činností
1. 22. 10. 1 v. h.* seznámení (žáků mezi sebou a s tématem), motivace,  rozdělení do pracovních skupin, výběr zaměření (dom. úkolů)
2. 12. 11. 1 v. h. společné plánování projektu (výstupů), rozpracování teoretické části
3. 19. 11. 1 v. h. poslední teoretické informace, konzultace k výstupům
4. 3. 12. 2 hod chemické pokusy
5. 10. 12. 1 v. h. prezentace výstupů, hodnocení

* v. h.  = vyučovací hodina (45 min)

Chemické experimenty

Seznam experimentů

Předběžně je plánováno zařazení následujících experiemntů 1 - 8 k tématu síra. Po diskusi se studenty a po odzkoušení pokusů v praxi (mnou), budou vybrány nejvhodnější pokusy pro realizaci společně se studenty. Pro motivaci studentů k chemii bude zahrnut efektní pokus 9 (i když se sírou nesouvisí).

  1. Příprava kosočtverečné síry [1]
  2. Příprava jednoklonné a plastické síry [1, 2]
  3. Příprava koloidní síry [1]
  4. Hygroskopické vlastnosti kyseliny sírové [1]
  5. Oxidační vlastnosti koncentrované kyseliny sírové [1]
  6. Vznik ZnS [3, 4]
  7. Hoření síry v kyslíku [5]
  8. Peklo ve zkumavce [6, 7]
  9. Střelná bavlna [8]

Literatura

  1. ČTRNÁCTOVÁ, Hana, et al. Chemické pokusy pro školu a zájmovou činnost. Vydání 1. Praha : PROSPEKTRUM, 2000. 296 s. ISBN 80-7175-071-9.
  2. YouTube [online]. 2010 [cit. 2010-12-26]. Plastická síra. Dostupné z WWW: <http://www.youtube.com/watch?v=ytvR1dHuImo>.
  3. Demonstrační pokusy [online]. 2007, 30.05. 2010 14:22 [cit. 2010-12-26]. Demonstrační pokusy z anorganické chemie. Dostupné z WWW: <http://www.z-moravec.net/index_dem.php>.
  4. YouTube [online]. 2009 [cit. 2010-12-26]. Kvinta A. Laboratorní cvičení Síra + Zinek. Dostupné z WWW: <http://www.youtube.com/watch?v=AWXxFyOVX8Y>.
  5. YouTube [online]. 2010 [cit. 2010-12-26]. Hoření síry v kyslíku Dostupné z WWW: < http://www.youtube.com/watch?v=Ol1SJiVJ02c>.
  6. Chemické pokusy : rady, tipy a návody na nejlepší chemické pokusy [online]. 2009 [cit. 2010-12-26]. Peklo ve zkumavce (střelný prach). Dostupné z WWW: <http://chemickepokusy.info/peklo-ve-zkumavce-strelny-prach/>.
  7. YouTube [online]. 2010 [cit. 2010-12-26]. Peklo ve zkumavce. Dostupné z WWW: < http://www.youtube.com/watch?v=ovg7TXFVTUo>.
  8. STÝSKALA, Jakub, et al. Cvičení z organické chemie. 1. vydání. Olomouc : Univerzita Palackého, 2005. 69 s. ISBN 80-244-1107-5.

Návody k realizovaným experimentům

Příloha 1: wordNávody k experimentům

Soubor obsahující návody ke všem pokusům realizovaným v projektu.

Literatura

  1. ČTRNÁCTOVÁ, Hana, et al. Chemické pokusy pro školu a zájmovou činnost. Vydání 1. Praha : PROSPEKTRUM, 2000. 296 s. ISBN 80-7175-071-9.
  2. STÝSKALA, Jakub, et al. Cvičení z organické chemie. 1. vydání. Olomouc : Univerzita Palackého, 2005. 69 s. ISBN 80-244-1107-5.

Podrobné plány

Zde jsou uvedeny plány jednotlivých hodin, celých projektových dnů či podrobný plán celého projektu jako celku.

Příloha 2: wordPlán 1

Soubor obsahující podrobný plán k 1. projektové hodině.

Příloha 3: wordPlán 2

Soubor obsahující podrobný plán k 2. projektové hodině.

Příloha 4: wordPlán 3

Soubor obsahující podrobný plán k 3. projektové hodině.

Příloha 5: wordPlán 4

Soubor obsahující podrobný plán k 4. projektovému týdnu.

Příloha 6: wordPlán 5

Soubor obsahující podrobný plán k 5. projektové hodině.

Příloha 7: pptShrnující prezentace k tématu síra

Soubor obsahující shrnující prezentaci k tématu síra vytvořenou vedouci projektové výuky na gymnáziu.

Literatura

  1. KAMENÍČEK, Jiří, et al. Anorganická chemie. 3. vydání. Olomouc : Univerzita Palackého, 2006. 315 s. ISBN 80-244-1290-X.
  2. CÍGEL, Petr, et al. Chemická olympiáda : Soutěžní úlohy teoretické a praktické části školního kola kategorie B, 47. ročník - 2010/2011. Praha : Vydavatelství VŠCHT, 2010. 22 s. Dostupné z WWW: <http://web.natur.cuni.cz/cho/images/stories/47_rocnik/47%20b%20skolni%20zadani%20r1.0.pdf>. ISBN 978-80-7080-758-3>.
  3. STRAKA, Jan . Periodická tabulka prvků [online]. 1998 [cit. 2010-12-26]. Síra. Dostupné z WWW: <http://www.tabulka.cz/prvky/ukaz.asp?id=16>.
  4. Český hydrometeorologický ústav : Úsek ochrany čistoty ovzduší [online]. 2010 [cit. 2010-12-26]. Informace o kvalitě ovzduší v ČR. Dostupné z WWW: <http://old.chmi.cz/uoco/isko/isko2/exceed/class/actual_hour_data_CZ.html>
  5. http://www.youtube.com/watch?v=J2w8Bvk6VBQ
  6. http://www.youtube.com/watch?v=7XDF_qw4ohI
  7. http://www.youtube.com/watch?v=8Yod31bzmMk
  8. http://www.youtube.com/watch?v=52UAEQfMTtU&feature=related
  9. http://www.youtube.com/watch?v=vcVMjGRzDz8&feature=related

Předpokládané pomůcky

Pomůcky k experimentům, kancelářské potřeby, pyrit, sirky, pasta, minerálka (síranové anionty), šampón, krémy, učebnice, obrázky.

Způsob hodnocení

Na závěr bude provedeno hodnocení znalostí žáků a jejich přístupu k projektu pomocí dotazníku, bude též zahrnuta diskuse.

Příloha 8: wordDotazník k hodnocení

Soubor obsahující dotazník k hodnocení, který žáci vyplňovali na závěrečné hodině.