Plán
Zde si můžete přečíst, jakým způsobem autor svůj projekt plánoval.
Typ projektu
- Podle navrhovatele: společně navrhovaný
Projekt bude navržený a realizovaný v rámci předmětu ACH/PVCH na Univerzitě Palackého určeného studentům učitelství chemie. Ideou projektu je co nejvíce se přiblížit spontánnímu žákovskému projektu. Protože však hlavními autory projektů vzniklých v rámci PVCH jsou studenti učitelství, je vhodné zvolit společně navrhované projekty ("učitel" ve spolupráci s žáky). My, vysokoškolští studenti předmětu PVCH – "učitelé" – půjdeme na námi vybranou střední školu s námi zvoleným tématy projektu (abychom se mohli na projekt přinejmenším teoreticky připravit), žáci středních škol si (podle principu svobodného výběru) zvolí výstup projektu a cestu k němu (volba podtémat, volba výstupu, volba laboratorních úloh, vybírání zdrojů informací, plánování času, rozdělování úkolů a způsob jejich zpracování, …).
- Podle účelu: problémový; směřující k získání dovedností (i sociálních)
Základní účel (smysl) projektu: Přerov je město se zhoršenou kvalitou ovzduší, kterou každý žák přerovského gymnázia pociťuje na "vlastní kůži". Důvodem jsou zvýšené koncentrace polétavého prachu. Nepříznivý stav ovzduší v Přerově způsobuje hned několik faktorů. Kromě znečištění z tradičních průmyslových zdrojů se výrazně negativně projevuje doprava. Částečně se na dlouhodobé špatné kvalitě ovzduší podílí místní chemička Precheza - která je rovněž pro žáky nepřehlédnutelným artefaktem každodenního života ve městě. Výrobní program Prechezy je orientovaný na výrobu anorganických pigmentů - především titanové běloby. Základní surovinou pro její výrobu je kyselina sírová - které se v Precheze vyrobí více než 140 000 tun ročně (na 45 000 tun titanové běloby). Smyslem projektu je, aby se studenti seznámili s kyselinou sírovou jako významnou chemickou surovinou a dali si do spojitosti její výrobu s blízkou chemičkou. Téma projektu je však rozšířeno na související oblast chemického prvku síry, jejích vlastností, sloučenin a významu jejích sloučenin pro životní prostředí. Projekt zahrnuje i praktickou část zahrnující experimenty k tématu síra.
Cíle projektu
Žák:
- si rozšíří své znalosti o síře, jejích vlastnostech, sloučeninách a významu jejích sloučenin pro životní prostředí,
- získá přehled o použití síry a jejích sloučenin,
- si dá do spojitosti výrobu kyseliny sírové s výrobním programem chemičky Precheza,
- si osvojí základní pokusy k tématu síra, vylepší si své praktické laboratorní návyky,
- díky motivaci i celému projektu si vylepší vztah k chemii i k jiným přírodovědným předmětům.
- Podle délky: mimořádně dlouhodobý
Projekt bude probíhat po dobu 8 týdnů. Celkem půjde o pět vyučovacích hodin zhruba jednou za týden (popř. dva týdny).
- Podle prostředí: kombinace školního a domácího
školní projekt – v odborné učebně chemie (ale poměrně málo vybavené) budou probíhat společná setkání, v laboratoři realizace chemických experimentů,
domácí projekt – plnění domácích úkolů (hledání informací v literatuře), částečně příprava výstupů (poster, prezentace)
- Podle počtu zúčastněných: společný (skupinový)
Ve spolupráci s prof. Havlíkovou bude domluvena návštěva několika tříd, kde oslovím studenty s návrhem, že by se mohli zúčastnit projektu. Skupina bude vytvořena z dobrovolníků. Aktivní účast na projektu bude započítána prof. Havlíkovou do celkového hodnocení žáků. Odhaduji tak 10 žáků ve skupině.
Ostatní účastníci projektu
- střední škola – místní pedagog (RNDr. Mária Havlíková) bude projekt odborně zaštiťovat,
- univerzita – projekt budu připravovat ve spolupráci s vedoucí předmětu PVCH (Veronika Mrázová – plánování projektů, nacvičování chemických experimentů, …).
- Podle organizace: vícepředmětový
Vzdělávací oblasti a obory: |
Člověk a příroda – Chemie, Biologie, Informatika a ICT |
Průřezová témata: | Environmentální výchova |
- Podle informačních zdrojů: kombinace volného a vázaného
Literatura poskytnutá žákům (projekt vázaný)
Žákům byla poskytnuta následující literatura v motivační části projektu.
- Modré z nebe : Zajímá tě, co dýcháš. 1. vydání. Praha : ©TEREZA, 01/9 ZO ČSOP, 1993. 67 s.
- SAWYER, J. Kyselé deště : Publikace Světového fondu pro ochranu přírody, doplněna stručným přehledem problematiky v ČR. Vydání první. Praha : Státní zemědělské nakladatelství, 1990. 48 s. ISBN 0862-5034.
- BEDRNÍK : časopis pro ekogramotnost. Březen 2006, ročník 4, číslo 1, s. . ISSN 1801-1381
- Novinky.cz [online]. 2009, úterý 13. října 2009, 21:45 [cit. 2010-12-13]. Kyselé deště mají blahodárný účinek na život v oceánech. Dostupné z WWW: <http://www.novinky.cz/veda-skoly/180747-kysele-deste-maji-blahodarny-ucinek-na-zivot-v-oceanech.html>.
- BAROCH, Pavel. Aktuálně.cz [online]. 2009, 13:22 | 24.11.2009 [cit. 2010-12-13]. Česko je dál velmocí kyselých dešťů, přežily z totality. Dostupné z WWW: <http://aktualne.centrum.cz/domaci/zivot-v-cesku/clanek.phtml?id=653159>.
- Doktorka.cz : O zdraví a kráse [online]. 2003, 17.1.2003 00:00 [cit. 2010-12-13]. Síra pro krásu a zdraví organismu. Dostupné z WWW: <http://vitaminy.doktorka.cz/sira-pro-krasu-zdravi/>.
Výstupy projektu
Výstupy projektu si žáci zvolí sami z nabídky učitele.
Předpokládané výstupy
Žákům bude dána naprostá volnost ve volbě výstupů. Pouze jim budou nastíněny nejrůznější možnosti výstupů - pro inspiraci.
Časové rozvržení projektu
Číslo týdne |
Datum Rok: 2010 |
Počet (vyučovacích) hodin | Popis činností |
1. | 22. 10. | 1 v. h.* | seznámení (žáků mezi sebou a s tématem), motivace, rozdělení do pracovních skupin, výběr zaměření (dom. úkolů) |
2. | 12. 11. | 1 v. h. | společné plánování projektu (výstupů), rozpracování teoretické části |
3. | 19. 11. | 1 v. h. | poslední teoretické informace, konzultace k výstupům |
4. | 3. 12. | 2 hod | chemické pokusy |
5. | 10. 12. | 1 v. h. | prezentace výstupů, hodnocení |
* v. h. = vyučovací hodina (45 min)
Chemické experimenty
Seznam experimentů
Předběžně je plánováno zařazení následujících experiemntů 1 - 8 k tématu síra. Po diskusi se studenty a po odzkoušení pokusů v praxi (mnou), budou vybrány nejvhodnější pokusy pro realizaci společně se studenty. Pro motivaci studentů k chemii bude zahrnut efektní pokus 9 (i když se sírou nesouvisí).
- Příprava kosočtverečné síry [1]
- Příprava jednoklonné a plastické síry [1, 2]
- Příprava koloidní síry [1]
- Hygroskopické vlastnosti kyseliny sírové [1]
- Oxidační vlastnosti koncentrované kyseliny sírové [1]
- Vznik ZnS [3, 4]
- Hoření síry v kyslíku [5]
- Peklo ve zkumavce [6, 7]
- Střelná bavlna [8]
Literatura
- ČTRNÁCTOVÁ, Hana, et al. Chemické pokusy pro školu a zájmovou činnost. Vydání 1. Praha : PROSPEKTRUM, 2000. 296 s. ISBN 80-7175-071-9.
- YouTube [online]. 2010 [cit. 2010-12-26]. Plastická síra. Dostupné z WWW: <http://www.youtube.com/watch?v=ytvR1dHuImo>.
- Demonstrační pokusy [online]. 2007, 30.05. 2010 14:22 [cit. 2010-12-26]. Demonstrační pokusy z anorganické chemie. Dostupné z WWW: <http://www.z-moravec.net/index_dem.php>.
- YouTube [online]. 2009 [cit. 2010-12-26]. Kvinta A. Laboratorní cvičení Síra + Zinek. Dostupné z WWW: <http://www.youtube.com/watch?v=AWXxFyOVX8Y>.
- YouTube [online]. 2010 [cit. 2010-12-26]. Hoření síry v kyslíku Dostupné z WWW: < http://www.youtube.com/watch?v=Ol1SJiVJ02c>.
- Chemické pokusy : rady, tipy a návody na nejlepší chemické pokusy [online]. 2009 [cit. 2010-12-26]. Peklo ve zkumavce (střelný prach). Dostupné z WWW: <http://chemickepokusy.info/peklo-ve-zkumavce-strelny-prach/>.
- YouTube [online]. 2010 [cit. 2010-12-26]. Peklo ve zkumavce. Dostupné z WWW: < http://www.youtube.com/watch?v=ovg7TXFVTUo>.
- STÝSKALA, Jakub, et al. Cvičení z organické chemie. 1. vydání. Olomouc : Univerzita Palackého, 2005. 69 s. ISBN 80-244-1107-5.
Návody k realizovaným experimentům
Příloha 1: Návody k experimentům
Soubor obsahující návody ke všem pokusům realizovaným v projektu.
Literatura
- ČTRNÁCTOVÁ, Hana, et al. Chemické pokusy pro školu a zájmovou činnost. Vydání 1. Praha : PROSPEKTRUM, 2000. 296 s. ISBN 80-7175-071-9.
- STÝSKALA, Jakub, et al. Cvičení z organické chemie. 1. vydání. Olomouc : Univerzita Palackého, 2005. 69 s. ISBN 80-244-1107-5.
Podrobné plány
Zde jsou uvedeny plány jednotlivých hodin, celých projektových dnů či podrobný plán celého projektu jako celku.
Příloha 2: Plán 1
Soubor obsahující podrobný plán k 1. projektové hodině.
Příloha 3: Plán 2
Soubor obsahující podrobný plán k 2. projektové hodině.
Příloha 4: Plán 3
Soubor obsahující podrobný plán k 3. projektové hodině.
Příloha 5: Plán 4
Soubor obsahující podrobný plán k 4. projektovému týdnu.
Příloha 6: Plán 5
Soubor obsahující podrobný plán k 5. projektové hodině.
Příloha 7: Shrnující prezentace k tématu síra
Soubor obsahující shrnující prezentaci k tématu síra vytvořenou vedouci projektové výuky na gymnáziu.
Literatura
- KAMENÍČEK, Jiří, et al. Anorganická chemie. 3. vydání. Olomouc : Univerzita Palackého, 2006. 315 s. ISBN 80-244-1290-X.
- CÍGEL, Petr, et al. Chemická olympiáda : Soutěžní úlohy teoretické a praktické části školního kola kategorie B, 47. ročník - 2010/2011. Praha : Vydavatelství VŠCHT, 2010. 22 s. Dostupné z WWW: <http://web.natur.cuni.cz/cho/images/stories/47_rocnik/47%20b%20skolni%20zadani%20r1.0.pdf>. ISBN 978-80-7080-758-3>.
- STRAKA, Jan . Periodická tabulka prvků [online]. 1998 [cit. 2010-12-26]. Síra. Dostupné z WWW: <http://www.tabulka.cz/prvky/ukaz.asp?id=16>.
- Český hydrometeorologický ústav : Úsek ochrany čistoty ovzduší [online]. 2010 [cit. 2010-12-26]. Informace o kvalitě ovzduší v ČR. Dostupné z WWW: <http://old.chmi.cz/uoco/isko/isko2/exceed/class/actual_hour_data_CZ.html>
- http://www.youtube.com/watch?v=J2w8Bvk6VBQ
- http://www.youtube.com/watch?v=7XDF_qw4ohI
- http://www.youtube.com/watch?v=8Yod31bzmMk
- http://www.youtube.com/watch?v=52UAEQfMTtU&feature=related
- http://www.youtube.com/watch?v=vcVMjGRzDz8&feature=related
Předpokládané pomůcky
Pomůcky k experimentům, kancelářské potřeby, pyrit, sirky, pasta, minerálka (síranové anionty), šampón, krémy, učebnice, obrázky.
Způsob hodnocení
Na závěr bude provedeno hodnocení znalostí žáků a jejich přístupu k projektu pomocí dotazníku, bude též zahrnuta diskuse.
Příloha 8: Dotazník k hodnocení
Soubor obsahující dotazník k hodnocení, který žáci vyplňovali na závěrečné hodině.